Digi-nieuws: Social media game Sociale Slimmeriken

SAMSUNG CSCElke maand laat ik een digitaal nieuwtje de revue passeren. De Meldcode App, must have voor professionals en de App I Can, zijn al aan bod geweest. Deze week een offline game om online slimmer te worden. Het spel Sociale Slimmeriken ontwikkeld door ’s Heerenloo. Deze game heb ik kunnen testen met twee collega’s. Kootje Christiaans, ervaren in het werken met LvB doelgroepen en Carima Mechbal, ervaren in het werken met o.a. sociaal kwetsbare jongeren en met veel kennis van Social Media. Lezen jullie mee wat wij er van vonden?

De eerste indruk is dat het een mooi vormgegeven spel is. Een gave blikken verpakking met een knipoog naar de computer. Het spel bevat spelkaarten met afbeeldingen, een aantal instructiekaarten voor de spelleider een schrijfblok en een aantal pennen.SAMSUNG CSC

‘s Heerenloo zegt over dit spel: “In spelvorm leren met name lvb-jongeren, maar ook andere doelgroepen, omgaan met de dilemma’s rond het gebruik van social media. Dankzij dit bijzondere bordspel komt het gesprek, over social media, tussen jongeren en hun begeleiders op gang zonder dat het betuttelend wordt.” Lees ook dit artikel.

Game-time!
Tijdens het spel hebben we voortdurend gecheckt of het relevant zou zijn voor onze beroepspraktijk, bijvoorbeeld als we werken met sociaal kwetsbare cliënten waarvan we weten dat zij actief zijn op social media.

  • Je speelt het spel net zoals Memory.
  • Het spel zou een half uur moeten duren. Wij waren wel wat langer bezig, laat staan als je een cliënt hebt die graag praat…
  • Bij een aantal kaarten horen bespreekonderwerpen en bij een aantal opdrachten. Dit spreekt het lerend vermogen van de cliënt aan.SAMSUNG CSC
  • Een voorbeeld is een spel om iets door te vertellen. Dit geeft inzicht in hoe snel een bericht een andere smaak kan krijgen door retweets, commentaren en het delen van anderen.
  • Ook een vraag over pesten op internet laat de spelers echt stil staan bij wat zij zelf op social media plaatsen.
  • Maar er is ook ruimte voor bewustwording: hoe iemand zich anders kan voordoen online.
  • Het spel vraagt gedegen voorbereiding door de spelleider. Doelbepaling bij vragen én opdrachten is een vereiste.

Ons eindoordeel
De kaarten en de opdrachten zijn voor onze doelgroep deels relevant.
Als wij alle kaarten zouden toepassen zou het wat ons betreft te breed gaan. Er zijn zeker vragen en opdrachten die we zouden kunnen gebruiken in onze contacten met de cliënten. Soms zouden kaarten wat meer toelichting kunnen krijgen om sturing te geven aan het spel, door bijvoorbeeld te vermelden wat het doel van de vragen is.

SAMSUNG CSCWij zijn van mening dat dit spel in een meer in groepsgewijze setting zoals het onderwijs, of intramuraal  goed tot zijn recht komt.

Dit spel past nu niet binnen onze werkzaamheden. Dat zou in de toekomst natuurlijk nog kunnen veranderen. Het is immers een prachtig vormgegeven spel die doet wat het belooft; het op gang brengen van het gesprek zonder betuttelend te zijn. Complimenten aan de ontwikkelaars!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.